„Narodowy Programy Rozwoju Czytelnictwa” dotyczy wspierania w latach 2016 – 2020 organów prowadzących szkoły oraz biblioteki pedagogiczne w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych. Dofinansowanie na wsparcie szkolnych bibliotek i bibliotek publicznych w zakresie Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa zostało przyznane 101 placówkom.
Na rok szkolny 2019/2020 w ramach Zespołowi Szkół Rolniczych przyznano dotacje z Narodowego Funduszu Rozwoju Czytelnictwa na wzbogacenie księgozbioru obu bibliotek szkolnych! Technikum Rolnicze otrzymało 15 000 zł a II LO – 5 000 zł.
W bibliotece szkolnej trwa wpisywanie nowych książek do katalogów. Zachęcamy do czytania nie tylko młodzież ale i rodziców.
Inspirujący felieton Andrzeja Ballo
O czytaniu.
Stworzyć swój mit, to nie mniejsza sztuka niż literatura. Mistrzami w tej
kwestii byli Voltaire, Hemingway, Apollinaire, czy chociażby nasz Hłasko. Mit
jest czasami nieodłączną częścią literatury, podsyca ją, utrwala i niesie
poprzez wieki. Ale mity bywają wybiórcze, splatające fikcję i rzeczywistość w
taki warkocz, iż za nic go rozplątać nie można. Trzeba przenikliwości Sherlocka
Holmesa aby dotrzeć na sam spód mitu. Panowie wymienieni przeze mnie, w
powszechnej opinii opartej właśnie na automicie,
wcale nie byli tylko lekkoduchami, awanturnikami, pijakami, globtroterami,
nicponiami itp. Byli niebywale pracowici, nie tylko pisali dużo (nie tylko
dzieł, bo Voltaire napisał 20 tys. listów) ale i bardzo dużo czytali. Hemingway
w swojej kubańskiej Finca Vigia miał ponad 20 tys. książek (w samej sypialni, w
której najczęściej pisał miał ich 5 tys). Gdy po jego śmierci zrobiono
inwentaryzacje tego księgozbioru okazało się, że w ponad jednej czwartej
książek były odręczne notatki Hema. Musiał więc je dokładnie przeczytać.
Podejrzewa się, że przeczytał połowę książek z owego księgozbioru- czyli około
10 tys. Ile mu to czasu zajęło? Policzcie sobie sami. Za drzwiami frontowymi
Finca Vigii stał olbrzymi stojak na czasopisma, w którym znajdowała się cała
masa amerykańskich i obcojęzycznych periodyków; Hem zapewne czytywał je dość
często i przeglądał. Musiał więc mieć na to czas, pomijając czas potrzebny na
pisanie felietonów, listów, reportaży, na korektę itp. Mało więc zostawało mu
czasu na pijaństwa i łowienie marlinów. W stworzonym przez siebie micie jest
odwrotnie- zapewne Hem uznał, że czytanie to oczywistość. I tu przypomina mi się
jedyna hołubiona przeze mnie myśl Iwaszkiewicza: „żeby napisać jedną
książkę, trzeba przeczytać tysiąc innych”.
Kogo z polskich autorów książek na to stać? Tych co
piszą po dwie książki rocznie? Czytanie jest przejawem szacunku dla literatury,
jest też nauką warsztatu, zachwytu i intelektualnej pokory. Kiedyś podczas
wizyty w Polsce zapytano Umberta Eco dlaczego wozi z sobą całą swoją
bibliotekę? (miewał przy sobie czasami kilkadziesiąt a nawet kilkaset książek).
Zapytał go oczywiście polski dziennikarz, który przeprowadzając wywiady z
polskimi pisarzami widział ich biblioteki. Co odpowiedział Umberto Eco? Że to
tylko jego zestaw podręczny.
Nie wiem co czytają Twardoch i Bator(owa), ale
chyba coś z serii „Poczytaj mi mamo”.
Miłego wieczoru
Andrzej Ballo
Nasze plany…
Z wykorzystaniem zakupionych książek zaplanowano następujące działania promujące czytelnictwo:
– zasięgnięcie opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego przy zakupie książek do biblioteki
– stworzenie listy książek, które warto zakupić do biblioteki (wykorzystanie danych z przeprowadzonych ogólnopolskich wyborów książek w szkole) oraz zakup nowości czytelniczych
– zakup książek, które będą odpowiadać potrzebom uczniów niepełnosprawnych
– przeprowadzenie we wszystkich klasach projektów z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej
– konkurs plastyczno – literacki : Słowo – Dźwięk – Plama”
-„Szkolny Plebiscyt Nowości Książkowych”- głosowanie na hit
-„Cytujmy”- szukamy w książkach cytatów – wskazówek na życie, zamieszczanie ich na fb oraz formie drukowanej w holu szkoły ,
– umożliwianie uczniom wypożyczania większej ilości książek na okres wolny od zajęć (ferie zimowe, przerwy świąteczne),
– przeprowadzenie we wszystkich klasach projektów z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej
– umieszczanie aktualnych informacji o działaniach biblioteki i nowościach czytelniczych na stronie internetowej szkoły i facebooku,
– konkurs na „Mega Czytelnika’
– tematyczne wystawki książek bibliotece
– warsztaty literacko- artystyczne „ Napisz obraz” /ekfraza/
– rozmowy z uczniami na temat książek oraz dobór literatury dla czytelników
– uwzględnienie tematyki wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży podczas spotkań z rodzicami
– akcje głośnego czytania fragmentów książek zachęcające innych do korzystania z zasobów biblioteki